Kako se zaščitite pred prevaro pri spletnem nakupu - tudi finančno

Največ storite s pametnim nakupovanjem ter uporabo varnih plačilnih sredstev, ki vam zagotavljajo tudi povrnitev plačila.

Kako se zaščitite pred prevaro pri spletnem nakupu - tudi finančno
Pri spletnem nakupu s plačilom po povzetju se najprej pozanimajte o ponudniku. Še posebej, če načrtujete sprejem na paketomatu. V nasprotnem vas bo lahko v zabojniku pričakalo drago presenečenje. Foto: www.gls-group.eu

Nedavno je uredništvo Kibernitja kontaktirala bralka, ki je bila soudeležena pri spletni prevari. Starejša oseba je preko oglasa na Facebooku naročila hitro sestavljiv šotor znamke Dechatlon, ki bi ga morala prevzeti na paketomatu GLS. Ker sama nima plačilne kartice, je za prevzem poprosila našo bralko. Ko je ta na paketomatu plačala in prevzela paket, je takoj ugotovila, da je nekaj narobe.

Po hitrem preverjanju vsebine paketa je utemeljeno posumila, da gre za prevaro, saj je namesto šotora za 4 osebe vseboval majhen cenen šotor. Sum se je potrdil, ko ji je gospa, ki je naročila šotor, posredovala povezavo do ponudbe. Ne le, da je bil šotor močno znižan, v opisu ponudbe v slovenskem jeziku je mrgolelo slovničnih napak. Poleg tega gospa ob naročilu ni prejela potrdila o naročilu ali kakšne druge potrditvene informacije. Tudi v samem paketu ni bilo računa. Edina informacija za kontakt s prodajalcem je bil e-poštni naslov z domeno outlook.com ter neveljavna telefonska številka 1234567.

Ker je bila nedelja zvečer, je v ponedeljek zjutraj takoj kontaktirala GLS in svojo banko. Najprej je na GLS poslala sporočilo, s prošnjo po zaustavitvi plačilne transakcije, nato je poklicala v klicni center. Agent v klicnem centru jo je zavrnil, češ da blokada plačila ni v njihovi pristojnosti in da mora napako pri pošiljki urediti s prodajalcem. Ko je prosila za več informacij o pošiljatelju, ji je agent dejal, da so vse informacije na paketu in da drugih nimajo.

Poklicala je tudi v svojo banko, kjer so ji povedali, da so primorani k plačilu zahtevka s prodajnega mesta, da pa jim lahko pošlje reklamacijski zahtevek, ki ga bodo obravnavali po opravljenem plačilu. Ob tem so ji dejali, da ni veliko možnosti, da bi dobila vrnjen denar.

Tekom dopoldneva je po e-pošti iz GLS prejela odgovor na pisno sporočilo. Iz oddelka financ so jo obvestili, da ji bodo vrnili kupnino, a mora paket vrniti kurirju. Ta jo je ob vračilu opozoril, da odprtih paketov ne sme sprejemati, kar je v skladu z dejavnostjo GLS, vendar je kljub temu naslednji dan res dobila v celoti vrnjeno odkupnino.

creslovnik ceneje»Če že res morate nekaj kupiti preko sumljive strani, potem si za en nakup ustvarite virtualno kreditno kartico. Tako boste morda izgubili samo vrednost nakupa in nič več.« David Čreslovnik, direktor Ceneje

Kako varno nakupovati – nasveti strokovnjaka za spletne trgovine

Večina prevaranih spletnih nakupovalcev nima takšne sreče. Zato smo se obrnili na eno od vodilnih podjetij za spletno nakupovanje. Direktor podjetja Ceneje.si, David Čreslovnik, je povedal, da so spletne prevare žal postale del digitalne pokrajine, vendar obstajajo načini, kako nakupovalci tveganje zmanjšajo na minimum. A ker so prevaranti vedno bolj iznajdljivi, morajo tudi nakupovalci stalno nadgrajevati svoje znanje.

Čreslovnik pri svojih spletnih nakupih sledi naslednjim korakom.

Ali je spletna stran registrirana na .si domeni ali vsaj na katerikoli domeni v EU?

Če je in če boste ogoljufani, je še vedno velika možnost, da boste dobil sredstva povrnjena. V primeru sumljive strani preverite domeno, kdaj je bila registrirana, kje je registrirana in ali je morda samo podobna znani domeni.

Če ni, morate še toliko bolj temeljito preveriti naslednje točke, ker v svetu ni inštitucije, preko katere bi lahko terjali vračilo denarja.

Ali trgovina omogoča varne plačilne metode?

S PayPalom ste skoraj 100 % zaščiteni, vendar ima tudi večina kreditnih in debetnih kartic spletna plačila do določene višine zavarovana – preverite  pogoje pri izdajatelju kartice. Plačilu po povzetju se izogibajte, razen če ste res vestni in pred izročilom denarja pregledate paket.

Preglejte mnenja in povratne informacije drugih uporabnikov.

Certifiedshop.com je odličen primer za slovenske in hrvaške spletne strani. TrustPilot.com ali Scamadviser.com sta uporabna za tuje strani.

Ali zvonijo kakšni alarmi?
  • Spletna stran nima potrdila SSL: hitro tecite stran.
  • Predobro, da bi bilo res: zdrava pamet nas mora v takih primerih odvrniti od nakupa.
  • Slabo oblikovane strani, s številnimi slovničnimi napakami ali pomanjkanjem informacij o podjetju nakazujejo, če že ne prevaranta, vsaj na upravljalca strani s slabo podporo za stranke.
Kako do povrnitve denarja po prevari pri spletnem nakupu?

»Upam, da ste nakup izvedli preko PayPala. Potem samo vložite zahtevek za vračilo. Denar boste dobili nazaj,« je na vprašanje o vračilu nakupnega zneska odgovoril Čreslovnik.

V nasprotnem svetuje, naj žrtev prevare takoj kontaktira svojo banko in razloži situacijo. Morda lahko zaustavijo transakcijo ali pomagajo pri povračilu sredstev. Spletna plačila pri izdajatelju kartice so morda celo do neke vrednosti zavarovana. Smiselno je preveriti tudi osebna zavarovanja, saj nekatere zavarovalnice v svoje pakete že vključujejo zavarovanja v primeru spletnih prevar.

Vsekakor je prevaro dobro prijaviti pristojnim organom in, če je mogoče, organom, ki se ukvarjajo s spletnimi prevarami (Tržni inšpektorat, če gre za ponudnika iz Slovenije, SI-CERT, policijo ter Evropski potrošniški center, če gre za ponudnika iz EU, Norveške ali Islandije, op. uredništva).

Kakšne so odgovornosti dostavljavcev paketov

Na osnovi primera smo kontaktirali tri izvajalce paketne dostave. Odgovorili so nam edino iz podjetja General Logistics Systems. Pojasnili so, da je podjetje v poslovnem odnosu s pošiljateljem, ki za dostavno storitev opravi plačilo. »Kupnine, ki jih prejmemo s strani prejemnikov, niso v naši lasti in z njimi ne moremo prosto razpolagati, temveč smo jih dolžni, glede na splošne pogoje poslovanja in pogodbo med pošiljateljem in GLS, predati pošiljatelju,« je dejala Sanja Ćeman iz oddelka trženja.

Izpostavila je tudi, da imata tako prejemnik kot pošiljatelj možnost slediti paketu in preverjati njegov status. Ko ima enkrat paket status zaključen, pomeni tudi, da je GLS prejel kupnino, če gre za plačilo po povzetju. GLS je dolžan denarna sredstva predati pošiljatelju. V primeru, da stranka plača v naprej so denarna sredstva že tako pri pošiljatelju.

Največ je v osveščenosti kupcev samih. Predvsem morajo biti pozorni na izredno nizke cene v primerjavi s primerljivi ponudbami. Te so po navadi prvi znak, da skuša biti kupec zapeljan. Prav tako naj preverijo podjetje. V splošnih pogojih lahko najdejo uraden naziv podjetja. Preverijo naj, ali se mogoče ime spletne trgovine ali podjetja pojavlja v klepetalnicah in ima negativne reference. Sanja Ćeman, trženje, General Logistics Systems

Glede same prevare GLS nima pooblastil, da bi sodil o tem ali je pri nekem nakupu prišlo do goljufije. »GLS nima in ne sme imeti vpogleda v dejansko naročilo, ki ga je kupec opravil. Veliko je primerov, ko prejemnik ni zadovoljen s prejetim: napačna številka, prejeto jim ni všeč, slika je drugačna, razlogov je veliko. Reklamacije mora prejemnik urejati s pošiljateljem, ne z GLS-jem, ki opravlja storitev dostave,« je razložila  Sanja Ćeman.

Vendar, kot pravi sogovornica, kljub temu v primeru, če stranka oceni, da je žrtev prevare, naredijo vse, kar kot distributer lahko. Prejemniku posredujejo tudi vse kontaktne podatke, s katerimi razpolagajo. Istočasno priporočajo, da se stranka najprej obrne na pošiljatelja. Če je ta nedosegljiv ali če ugotovi, da gre za prevaro, naj opravi prijavo pri tržnem inšpektoratu in nadalje pri policiji. Stranke skušajo obvarovati pred goljufijami preko varnostnih opozoril, ki so dostopna na njihovi spletni strani, četudi gre predvsem za primere, ko goljufi zlorabijo blagovno znamko GLS.

GLS proces

Zakonska zaščita le v primeru neodobrenih plačil

Spletni nakupovalci so v nekaterih primerih spletnih prevar zaščiteni – ko gre za odgovornost ponudnika plačilnih storitev za neodobreno plačilno transakcijo. Takšne primere opredeljuje 136. člen Zakona o plačilnih storitvah, storitvah izdajanja elektronskega denarja in plačilnih sistemih (ZPlaSSIED). Isti zakon v 137. členu določa, da v primeru neodobrene plačilne transakcije zaradi ukradenega, izgubljenega ali kako drugače zlorabljenega plačilnega instrumenta nakupovalec krije svojo izgubo le do največ 50 evrov. Nakupovalec krije celotno izgubo zneskov, če je izvršitev neodobrene plačilne transakcije posledica njegove prevare ali goljufije, ali če naklepno ali zaradi hude malomarnosti ni izpolnil ene ali več obveznosti v zvezi s plačilnim instrumentom.

Z izkazovanjem skladnosti k zmanjšanju prevar prispevajo tudi trgovci

K zmanjšanju spletnih prevar lahko prispevajo tudi spletni trgovci. Čreslovnik spletnim trgovcem priporoča, da postavijo varnost na prvo mesto. Uporabljajo naj varnostne certifikate, kot je SSI, ter varne plačilne servise, kot sta 3-D Secure in PayPal, ki jih je treba tudi pravilno implementirati. »Vzpostavite jasno politiko vračila izdelkov in zagotovite, da je lahko dostopna na vaši spletni strani. Razmislite tudi o pridobitvi značke ali certifikata od priznane organizacije, ki potrjuje legitimnost vaše trgovine, kot je na primer certifiedshop.com,« je zaključil Čreslovnik. Razvidni dokazi skladnosti pri uporabnikih zvišujejo raven pričakovanj in jih naučijo, da med vsakim obiskom prodajne strani preverijo, kdo je ponudnik in njegove izkaze skladnosti delovanja.